L-teanina na depresję i bezsenność

L-teanina znana jest już od bardzo dawna, a jej pozytywny wpływ na samopoczucie bardzo ceniony. Jej stosowanie poprawia koncentrację, minimalizuje stres, ale pomaga także znosić napięcie nerwowe. Czym właściwie jest i jak dokładnie wpływa na organizm?

L-teanina – co to jest?

Zacznijmy od rzeczy podstawowych, czyli czym właściwie jest L-teanina. Jest to aminokwas, choć bardzo nietypowy, ponieważ nie występuje w białku pokarmowym. Występuje jako wolny aminokwas (nie wchodzi w skład struktury białkowej) w liściach zielonej herbaty. To właśnie dzięki występowaniu l-teaniny, picie herbaty tak pozytywnie wpływa na zdrowie. Warto dodać, że zielona herbata to drugi najczęściej spożywany napój na świecie.

Na co l-teanina?

L-teanina podnosi poziom neuroprzekaźników GABA, serotoniny oraz dopaminy. To właśnie one odpowiedzialne są za regulowanie emocji, dobry nastrój, odpowiednią koncentrację, prawidłowy sen, a nawet apetyt. Z drugiej strony, zmniejsza również poziom związków chemicznych, które odpowiedzialne są za lęk oraz odczuwanie stresu. Może więc działać uspokajająco, redukować stres, a jednocześnie poprawiać jakość pracy umysłowej.

Depresję

Depresja to nic przyjemnego, ale niestety wiele osób się z nią zmaga. W takiej sytuacji warto sięgnąć właśnie po l-teaninę, której działanie obniża lęk oraz redukuje stres. Badania sugerują, że może pomóc również w zmniejszeniu lęku u osób ze schizofrenią.

Lepszą koncentrację

Nasz organizm pod wpływem stresu zwiększa produkcję hormonów: kortyzolu oraz kortykosteronu, które potrafią hamować niektóre czynności w mózgu – również te, które odpowiadają za pamięć oraz uczenie się. L-teanina pomoże obniżyć poziom stresu, dzięki czemu zmniejszy wpływ wspomnianych hormonów na pamięć oraz szybkość uczenia się.

Odchudzanie

Co ciekawe, właściwości l-teaniny pomagają również w odchudzaniu. Odpowiednia ilość snu oraz redukcja stresu są czynnikiem bardzo ważnym w kwestii przestrzegania zdrowej diety. Poza tym, niektóre badania wykazują, że l-teanina ogranicza również gromadzenie się tłuszczu w organizmie.

Suplementacja i dawkowanie

L-teanina występuje w zielonej herbacie, ale trzeba ją umiejętnie zaparzyć. Nie wystarczy zwykłe zalanie wrzątkiem, ponieważ traci ona swoje cenne właściwości. Ludzie żyją w ciągłym pędzie, więc czasem dobrym rozwiązaniem może być sięgnięcie po suplementy, których dawkowanie powinno być zawarte na opakowaniu – w zależności od tego, na który produkt się zdecydujemy. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy rezygnować z zielonej herbaty.

Jak zaparzyć zieloną herbatę

Przede wszystkim, do przygotowania odpowiedniej zielonej herbaty najlepsza jest woda filtrowana. Niestety nie zawsze mamy taką możliwość, więc możemy wykorzystać również wodę mineralną niegazowaną, o niskiej zawartości wapnia. Za każdym razem powinna to być świeża woda – raz gotowana.

Drugą ważną kwestią jest temperatura wody- zielonej herbaty nie zalewa się wrzątkiem. Odpowiednią temperaturą jest 80 st. C. i nie należy jej parzyć dłużej jak 3-4 minuty. Zbyt mocna traci swoje walory smakowe.

Warto dodać, że liście zielonej herbaty możemy zaparzać wielokrotnie. W zasadzie nawet powinno się wylać pierwsze parzenie, ponieważ ono dopiero obmywa liście z zanieczyszczeń. Zielona herbata parzona po raz drugi jest nawet bardziej bogata w składniki mineralne, niż ta z pierwszego naparu. Nie możemy jednak zbyt długo zwlekać, ponieważ po 12 godzinach w wilgotnych liściach zielonej herbaty rozwijają się grzyby.

Do zielonej herbaty nie powinniśmy dodawać również cytryny, ani mleka.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *