Zielona herbata – właściwości lecznicze i odchudzające

Zielona herbata i jej właściwości lecznicze znane są już bardzo długo. Większość zna jej pozytywne wpływ na odchudzanie oraz oczyszczanie z toksyn, ale to nie jej jedyne właściwości. Jak prawidłowo zaparzać i ile powinniśmy jej pić, aby pozytywnie wpływała na nasze zdrowie?

Zielona herbata i jej cenne substancje

Aby powstała zielona herbata, liście przerabia się najpóźniej w ciągu godziny po ich zerwaniu, jeszcze zanim zaczną fermentować. To właśnie dzięki temu zachowują większość cennych substancji, których jest całkiem sporo. Przede wszystkim polifenole, katachiny, antyoksydanty, garbniki, alkaloidy, lipidy, aminokwasy, teina, witaminy (A, B, C, E) oraz inne mikroelementy takie jak wapń, potas, cynk, miedź, fluor czy mangan. Bogactwo składników sprawiło, że zielona herbata zyskała uznanie naukowców, którzy ciągle odkrywają kolejne jej właściwości.

Na odchudzanie

Zielona herbata wspomaga odchudzanie, więc zdecydowanie wartą ją pić, jeśli chcemy zrzucić trochę kilogramów – zwłaszcza przed snem. Decydując się jednak na taką herbatę przed snem, warto wybrać tę z drugiego parzenia, która działa uspokajająco i relaksująco. Ta z pierwszego parzenia pobudza i orzeźwia, co przed snem nie jest wskazane.

Zielona herbata swój pozytywny wpływ na odchudzanie zawdzięcza katachinom, które mają bardzo istotny wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej. Przede wszystkim hamują wchłanianie tłuszczów z pożywienia, ale także powodują większe ich zużycie przez organizm. Dodatkowo zwiększa aktywność enzymów trawiennych, wpływa na metabolizm wątrobowy, wzmacnia termogenezę oraz przyspiesza utlenianie tłuszczów. To wszystko zostało potwierdzone za pomocą eksperymentów na liniach komórkowych oraz na modelach zwierzęcych.

Warto zaznaczyć także, że stosowanie wszelkiego rodzaju używej jak papierosy czy alkohol, może znacznie zmniejszyć wpływ zielonej herbaty na odchudzanie. W związku z tym warto zrezygnować z używek, jeśli planujemy zrzucić nieco kilogramów.

Przedłuża życie i chroni przed demencją

Według Japończyków, wypicie od 4 do 10 filiżanek zielonej herbaty pozytywnie wpływa na zdrowie i przedłuża życie człowieka o średnio 3 lata. Holendrzy uważają, że wypicie 4 filiżanek w ciągu dnia zmniejsza zachorowalność na miażdżycę. Warto, więc wypijać codziennie kilka szklanek dla zdrowia i przyjemności.

Dodatkowo obecnie prowadzone badania wskazują, że zielona herbata może również chronić mózg przed różnymi formami starczej demencji.

Zmniejsza ryzyko rozwoju raka

Zielona herbata ma również działania antynowotworowe, dzięki bardzo silnym utleniaczom, które chronią przed zmianami mogącymi prowadzić do nowotworów, zwłaszcza raka skóry. Regularne picie zielonej herbaty zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na raka skóry, a dodatkowo zapobiega poparzeniom słonecznym.

Pobudza umysł

Herbata, zarówno zielona jak i czarna zawiera w sobie dużo teiny, która działa pobudzająco jak kofeina znajdująca się w kawie.

Doświadczenia wykazały, że zdolności umysłowe oraz fizyczne organizmu zwiększają się, a uczucie senności i wyczerpania mija. Dzięki temu, podczas różnych testów popełniamy znacznie mniej błędów.

Ważne, aby był to świeży napar, uzyskany po najwyżej 3 minutach.

Wspomaga układ krążenia

Zielona herbata pozytywnie wpływa również na układ krążenia. Zapobiega odkładaniu się złogów na ścianach naczyń krwionośnych, hamuje wchłanianie cholesterolu oraz zmniejsza lepkość płytek krwi, zapobiegając tworzeniu się skrzepów. Regularne picie zielonej herbaty znacznie obniża ryzyko udaru mózgu, zawału serca, czy choroby wieńcowej.

Zapobiega paradontozie

Związki znajdujące się w zielonej herbacie osłabiają bakterie egzystujące w jamie ustnej, które mogłyby powodować zapalenie dziąseł i rozwój paradontozy. Dodatkowo, zielona herbata ma również właściwości przeciwpróchnicze i neutralizuje nieprzyjemny zapach z ust. Warto więc nie tylko ją pić, ale stosować również do płukania ust.

Poprawia wygląd skóry

Zielona herbata często jest spotykana również w kosmetykach, ponieważ dostarcza wiele antyoksydantów. Kremy z dodatkiem zielonej herbaty opóźniają pojawienie się zmarszczek oraz przebarwień.

Zielona herbata jest skuteczna również przeciw cellulitowi. Działa moczopędnie, co pomaga w likwidowaniu obrzęków, a jednocześnie oczyszcza organizm usuwając toksyny nagromadzone w tkankach.

Jak parzyć zieloną herbatę?

Najlepiej do parzenia zielonej herbaty wykorzystać wodę miękką, ubogą w wapń i niechlorowaną. Niestety w kranach takiej nie znajdziemy, więc najlepiej ją najpierw przefiltrować lub skorzystać z wody mineralnej, niegazowanej o małej zawartości wapnia.

Do zalewania zielonej herbaty nie powinniśmy również używać wrzątku – najlepsza temperatura to ok 80 st. C. Za każdym razem woda powinna być świeża, czyli gotowana tylko raz. No i nie powinniśmy jej parzyć dłużej jak 3-4 minuty.

Wielokrotne parzenie

Zieloną herbatę możemy bez obaw parzyć wielokrotnie. Co ciekawe, wielu uważa, że powinniśmy nawet pierwsze parzenie wylać, gdyż obmywa ono liście z zanieczyszczeń. Ponownie zaparzona herbata jest bogatsza w składniki mineralne niż ta z pierwszego parzenia. Niestety wilgotnych liści nie możemy przechowywać dłużej niż 12 godzin, ponieważ zacznie rozwijać się na nich grzyb. Warto dodać, że im lepsza jakoś herbaty, tym więcej razy możemy ją parzyć z jednych liści.

Warto dodać, że do zielonej herbaty nie powinniśmy dodawać również cytryny, ponieważ stanie się ona kwaśna. Nie powinniśmy pić jej również z mlekiem, ponieważ osłabia aktywność oraz wchłanianie dobroczynnych polifenoli.

Negatywne właściwości

Zielona herbata mimo korzystnego wpływu na zdrowie ma niestety również te negatywne właściwości. Spożywana w nadmiarze może:

  • powodować anemię, ze względu na katechiny, które osłabiają wchłanianie żelaza przez organizm,
  • negatywnie wpływać na rozwój płodu w czasie ciąży oraz noworodków w czasie laktacji,
  • powodować problemy żołądkowe, podrażnia żołądek, więc nie powinniśmy pić jej na czczo.
  • wchodzić w interakcję z lekami,
  • powodować osteoporozę, ponieważ wypłukuje wapń z organizmu.

Kto nie powinien pić zielonej herbaty?

Zielona herbata ma bardzo korzystny wpływ na zdrowie, ale są też osoby, które powinny ograniczyć picie herbaty, również czarnej:

  • starsze,
  • chore na serce,
  • z nadciśnieniem tętniczym,
  • z jaskrą.

Nie powinny jej pić również dzieci do 10 roku życia.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *