kim jest copywriter

Kim jest copywriter i na czym polega jego praca?

Z copywriterami jest problem. Osoby postronne pytane o taki zawód bardzo często nie wiedzą o nim nic. Czasem próbują rozszyfrować angielskie słowo i twierdzą, że to ktoś kopiujący teksty – niewiele brakuje, aby współczesnych copywriterów porównać do średniowiecznych mnichów benedyktyńskich zajmujących się przepisywaniem ksiąg.

Część pytanych, całkiem słusznie, kojarzy copywritera z Internetem. Kim więc jest ten tajemniczy copywriter? Na czym polega jego praca? Kto może zająć się copywritingiem?

Copywriter – tekściarz czy kopista? A może twórca?

Problem z definicją copywritingu mają nie tylko zwyczajni obywatele – unijni i polscy urzędnicy też nie bardzo wiedzą jak klasyfikować ich pracę. W klasyfikacji europejskiej zawód copywritera zapisany jest w pozycji nr 243102 i określony jako: „Autor tekstów i sloganów reklamowych” – w miarę jasna definicja, choć nieco zawężony obszar działania.

W wyszukiwarce kodów PKD (polska klasyfikacja) na próżno by szukać zawodu copywritera. Kto zamierza prowadzić działalność gospodarczą powinien we wniosku CEIDG-1 wpisać kilka kodów, np. 90.03.Z – artystyczna i literacka działalność twórcza, 73.11.Z – prowadzenie agencji reklamowych; dla osób dokonujących korekty tekstów odpowiedni byłby kod 18.13.Z – działalność usługowa związana z przygotowaniem do druku, gdyby nie to, że dotyczy działalności związanej z przygotowaniem maszyn i surowców do drukowania –zawodu korektora nie ma, tym bardziej nie warto szukać copywritera zajmującego się korektą i przygotowaniem tekstów do drukowania.

Nie jest copywriter kopistą – no chyba, że jego „twórczość” polega na przywłaszczaniu cudzych tekstów znalezionych w sieci. Tekściarz ma wydźwięk nieco pejoratywny i nieco spłaszcza kompetencje copy. Czy jest twórcą? Tak, a przynajmniej powinien nim być. Różnego rodzaju teksty wychodzące spod pióra copywriterów winna cechować przede wszystkich unikalność, czyli niepowtarzalność, oryginalność.

Nieco historii

Angielska nazwa, Internet, komputery – jakby nie spojrzeć to wyznaczniki nowoczesności charakterystyczne dla środowiska copywrtitingu. Tymczasem copywriting jest profesją starszą od powstawania pierwszych cywilizacji posługujących się pismem. Zawód copywritera narodził się wraz z handlem – głośne i nachalne zachwalanie towaru, zaczepianie przechodniów, ozdabianie straganów, wydawanie dźwięków instrumentami muzycznymi, dzwoneczkami czy piszczałkami przykuwały uwagę, a treść wykrzykiwanych komunikatów miała na celu zachęcić do zakupu. Było to skuteczne, gdy potencjalny klient zauważył osobiste korzyści płynące z transakcji.

Ponad 5 tysięcy lat temu w Mezopotamii reklamujące usługi krawców czy szewców teksty tworzone pismem klinowym umieszczano na glinianych tabliczkach. W Rzymie hasła reklamowe wypisywano farbą na ścianach budynków.
Wynalazek druku w XV wieku upowszechnił reklamę pisaną. Każda zmiana technik drukarskich oraz surowców (zastąpienie czcionki drewnianej metalową i pergaminu znacznie tańszym papierem), a także postęp cywilizacyjny redukujący poziom analfabetyzmu przyczyniały się do rozwoju reklamy pisanej.

Praca copywriterów w XXI wieku

Co robią współcześni copywriterzy? Dokładnie to samo, ale używają innych narzędzi i działają nie tylko w świecie realnym, ale głównie w przestrzeni wirtualnej. I tak jak przed tysiącleciami za pomocą słowa nakłaniają potencjalnych nabywców do dokonania zakupów.

Tworzenie tekstów napisanych językiem korzyści doceniają nie tylko sprzedawcy – coraz częściej do usług copywriterów odwołują się urzędy. Eksperyment przeprowadzony przez poznańską skarbówkę wykazał, że wezwania do uregulowania zaległości podatkowych napisane językiem „ludzkim”, a nie urzędowym okazały się ponad dwukrotnie bardziej skuteczne. Nadszedł więc czas na zmianę treści starego porzekadła, w którym mowa jest srebrem, jej brak złotem. Współcześnie bardziej trafne będzie określenie: Mowa jest srebrem, słowo pisane – złotem.

Zawód – copywriter. Jak nim zostać?

W Polsce nie istnieją szkoły ani uczelnie kształcące w zawodzie copywritera. Prawdę mówiąc do wykonywania tego zawodu w ogóle nie jest potrzebne wykształcenie kierunkowe. Z pewnością łatwiej jest osobom po filologiach – polskiej lub obcych, ale nie jest to wymóg konieczny.

Kandydatów do pracy w copywritingu powinna cechować:

  • Ciekawość świata, otwartość na zmiany,
  • Chęć uczenia się,
  • Kreatywność, samodzielność myślenia,
  • Lekkość pióra, poprawność językowa,
  • Umiejętność pracy w środowisku nowoczesnych technologii.

Poszukujący copywriterów pracodawcy preferują osoby:

  • rzetelne,
  • terminowe,
  • doskonale władające językiem polskim oraz co najmniej podstawami angielskiego,
  • dobrze znające środowisko MS Office,
  • znające podstawy marketingu i zagadnień SEO.

Copywriterzy znajdują zatrudnienie w agencjach reklamowych, firmach zajmujących się PR, serwisach informacyjnych. Ich usługi mogą być świadczone w oparciu o umowę o pracę lub umowę o dzieło czy zlecenia.

Coraz liczniejszą grupę copywriterów stanowią freelancerzy – „wolni strzelcy”, którzy nie wiążą się umową z jednym podmiotem, a jednocześnie współpracują z kilkoma przyjmując indywidualne zlecenia od klientów. Freelancerzy pracują zdalnie. Podobny model preferują także copywriterzy na etatach. Jak wygodnym jest takie rozwiązanie (przynajmniej w obszarze reklamy i marketingu) przekonał się świat podczas pandemii koronawirusa.

Na czym polega praca copywritera?

Aby dokładnie określić kompetencje copywritera należałoby oddzielić SEO copywriterów od reszty.

Generalnie copywriter zajmuje się tym wszystkim, co ma związek z operowaniem słowem: tworzeniem tekstów, ich redakcja, korektą. Powinien więc dobrze odnaleźć się jako twórca czy wykonawca:

  • Haseł reklamowych, nazw firm, tytułów kampanii marketingowych,
  • Treści reklam,
  • Artykułów sponsorowanych, poradników, tekstów eksperckich,
  • Wpisów na blogach, fanpageach w social mediach, forach internetowych,
  • Opisów produktów czy kategorii w internetowych sklepach,
  • Ulotek załączanych do produktów, treści umieszczanych na opakowaniach lub metkach,
  • E-booków,
  • Korekt tekstów napisanych przez innego autora.

SEO copywriter działa w sieci, a jego zadaniem jest tworzenie treści sprzyjających pozycjonowaniu stron. Sukcesem adresów internetowych jest ukazanie się na stronie SERP (Search Engine Result Page). To jest ta strona, która wyświetla nam pierwsze 10 wyników po wpisaniu frazy w oknie wyszukiwarki. Ponad 90% osób poszukujących informacji nie wychodzi poza SERP, stąd dążenia do znalezienia się na liście najwyżej pozycjonowanych.

Działanie SEO copywritera polega na tworzeniu tekstów wysokiej jakości, które oceniające przydatność treści (przy użyciu skomplikowanych algorytmów matematycznych) czytarki sklasyfikują bardzo wysoko ze względu na trafność fraz kluczowych, ich rozmieszczenie, poprawność językową, długość tekstu i wiele innych kryteriów. Jak bardzo cenny jest dobry SEO copywriter nie trzeba nikogo przekonywać – kto chce sprzedawać dużo, musi oprzeć swoją działalność na słowie, a dokładnie na wartościowych tekstach copywriterów.

Zarobki

Odpowiedź na pytanie o zarobki copywriterów jest złożona. Dochody z copywritingu zależą głównie od umiejętności copywritera oraz tego, dla kogo świadczy on swoje usługi.

Mediana zarobków copywriterów wynosi około 3500 PLN, czyli 50% copywriterów zarabia mniej niż 3,5 tysiąca, druga połowa ma dochody wyższe.

Wielkie miasta, bogate korporacje, sektor finansowy, to tradycyjnie środowiska sprzyjające wyższym zarobkom copy. Freelancerzy dorabiający do studiów czy emerytury, traktujący pisanie jako zajęcie dorywcze zarabiają kilkaset złotych miesięcznie. Prowadzący własną działalność gospodarczą „wyciągają” z copywritingu od około 2000 do 6000 złotych miesięcznie.

W rozliczeniach copywriterzy opłacani są według stawki za 1000 zzs (znaki ze spacjami) albo według kryterium ilości słów lub stron. Za najtańsze uznaje się teksty niskiej jakości, tzw. precle – można je kupić za 1- 2 złote za 1000 zzs. Za teksty specjalistyczne czy eksperckie stawki mogą wynosić nawet powyżej 100 złotych za 1000 zzs – wiele zależy od dziedziny, której tekst dotyczy.

Bywa, że klient zlecający napisanie tekstu określa w umowie stawkę za godzinę pracy nad tekstem. Jest to czas poświęcony na research oraz stworzenie unikalnej treści. W odpowiedzi na anons copywriter musi podać ilość godzin potrzebnych mu do wykonania zlecenia.

Wpływ na wysokość kosztów ma także język tekstu – najmniej zleceniodawcy płacą za teksty tworzone po polsku.

Podobne posty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *