MLM – co to jest?
Marketing wielopoziomowy lub marketing sieciowy w skrócie MLM pochodzi od angielskiej nazwy multi-level marketing. Jest to sposób sprzedaży produktów przez firmę, pozwalający na zmniejszenie nakładów na dystrybucję wyprodukowanych towarów. Pozwala on osobom sprzedającym na budowanie struktur sprzedażowych i otrzymywanie dodatkowych prowizji. Zachęca to dodatkowo do pozyskiwania nowych osób. Może to robić każda osoba bez względu na moment dołączenia do firmy co zwiększa atrakcyjność programu.
Skąd wywodzi się MLM?
Proces sprzedaży w modelu MLM nie jest wcale nowym pomysłem, chociaż w zależności od firmy jest on cały czas ulepszany. Prawdopodobnie jako pierwsza model ten wykorzystała firma California Vitamins. Początki jej działalności sięgają roku 1934 w Stanach Zjednoczonych. Stworzyła ona wielopoziomową sieć dystrybutorów co pozwoliło szybko zwiększać obrót. Firma ta zmieniła później nazwę na Nutrilite Food Suplement Corporation. Podczas słabszego okresu działalności, część ze sprzedawców zaczęła rezygnować ze współpracy. Model biznesowy był jednak na tyle skuteczny, że tworzyli oni własne biznesy w oparciu o struktury MLM. Jedną z tego typu firm stworzoną w 1959 roku był Amway. Jest to jedna z największych i najlepiej rozpoznawalnych marek na świecie działająca w tym modelu sprzedaży.
Co to MLM?
Jak już wcześniej wspomniano MLM to tak naprawdę model dystrybucji towarów. Polega on na przekazywaniu produktów i usług od producentów do odbiorców poprzez sieci dystrybutorów. Jego wielopoziomowość polega na tym, że każdy dystrybutor może budować swoją strukturę sprzedaży i dzięki temu zwiększać swój zysk. Firmy działające w tym modelu świadomie rezygnują ze sprzedaży produktów w tradycyjnych sklepach, oraz z drogich kampanii reklamowych dzięki czemu ograniczają koszty dystrybucji mogąc przeznaczyć zyski na wypłaty dla sprzedawców.
Dodatkowo firmy tego typu nie posiadają kierowników którzy odpowiadają za wielkość sprzedaży i nie mają postawionych celów. Każdy ze sprzedawców ma takie same możliwości i dostęp do jednakowych środków. Dzięki temu nie ma ograniczenia co do wielkości zarobków, czy możliwości rozwoju. Zależą one tylko i wyłącznie od zaangażowania własnego i poświęconego czasu na zbudowanie własnej struktury.
Kim jest lider sprzedaży?
Osoba, która zbudowała odpowiednio dużą sieć sprzedaży często nazywana jest liderem sieci. Są to osoby, dzięki którym możemy zobaczyć jak odpowiednia praca i zaangażowanie może po czasie zaprocentować. Duża grupa sprzedażowa stworzona przez lidera generuje duży obrót, który pozwala na uzyskanie takiej osobie wysokiego dochodu bez samodzielnej sprzedaży. Jest to nazywane mianem “dochodu pasywnego”. Należy jednak pamiętać, że wymaga to włożonej dużej ilości pracy i zaangażowania. Takie osoby są jednak wzorem dla wchodzących do struktury osób i zachęcają do własnego zaangażowania.
Warto również zwrócić uwagę, jeśli przystępujemy do programu aby lider sprzedaży był osobą doświadczoną. Jeśli osoba taka będzie posiadała dużą wiedzę chętnie nam ją przekaże, ponieważ przełoży się to również na jej zyski. Dzięki temu nasz rozwój również będzie szybszy.
Możliwości zarabiania w MLM
Istnieją dwie podstawowe metody zarabiania w marketingu wielopoziomowym. Pierwszą jest samodzielna sprzedaż towarów i usług. Dzięki temu produkt którego cena katalogowa wynosi np. 70 zł sami otrzymujemy za 55 zł. Różnica pomiędzy cenami jest prowizją dzięki której zarabiamy. Dodatkowo dzięki niższym cenom sami możemy kupować produkty i je testować. Daje nam to większą wiedzę i możemy przedstawić ich zalety kupującym.
Drugą metodą zarabiania jest zaangażowanie kolejnych osób i zbudowanie struktury sprzedażowej. Dzięki temu będziemy zarabiać również na prowizji od obrotu osób które zatrudnimy, jak i od kolejnych osób. Oczywiście prowizja nie będzie tak duża jak od naszej bezpośredniej sprzedaży, ale jeśli struktura będzie odpowiednio duża to będzie ona posiadać większe możliwości sprzedaży od pojedynczej osoby.
Przykład zarabiania w marketingu wielopoziomowym
Dla przykładu weźmy program który oferuje 12% prowizji. Jeśli w programie będziemy posiadać 36 osób (6 osób poleconych przez nas i każda z nich zaangażuje kolejne 6 osób) i każda z tych osób wygeneruje dochód dla firmy na poziomie około 1000 zł to nasz zysk wyniesie 1920 zł (120 zł naszej prowizji i 1800 zł prowizji od sprzedaży osób z naszej struktury). Ten prosty przykład pokazuje jak ważne w tej formie sprzedaży jest zbudowanie odpowiedniej struktury. Samemu ciężko byłoby wygenerować tak dużą sprzedaż. Jednak przy zaangażowaniu większej ilości osób nie jest to problemem, a zyski rosną wielokrotnie.
Marketing wielopoziomowy, a piramida finansowa
Wiele osób porównuje MLM do piramid finansowych. Jest to bardzo krzywdzące. W przypadku piramid finansowych zyski osób na górze struktury biorą się tylko i wyłącznie z wpłat nowych uczestników. Każda osoba przystępująca do piramidy musi zapłacić w jakiejś formie opłatę wstępną (członkowską). Jeśli do struktury nie będą przystępować nowe osoby cała struktura upadnie ponieważ braknie środków na wypłaty wynagrodzeń. Przy marketingu wielopoziomowym zyski pochodzą ze sprzedaży realnych towarów i usług, które są przekazywane klientom. Jeśli żadne towary nie zostaną sprzedane uczestnicy nie otrzymają prowizji.
Dodatkowo programy typu MLM nie wymagają opłaty wstępnej. W piramidach finansowych realnie zarabiają tylko osoby dołączające na początku jej powstawania. W marketingu wielopoziomowym możemy zarabiać duże pieniądze bez względu na moment dołączenia do programu.
Praca na etacie a marketing sieciowy
Większość osób traktuje MLM jako metodę na dodatkowy zarobek. Często są to studenci lub np. matki zajmujące się dziećmi w domu. Należy jednak pamiętać, że przy odpowiednim zaangażowaniu zarobki w programie mogą wielokrotnie przewyższyć dochód z pracy na etacie. Oczywiście nie stanie się to od razu i wymaga odpowiednio dużego zaangażowania i czasu. Jednak w przeciwieństwie do pracy na etacie nie mamy tutaj tzw. sufitu finansowego. Wiadomo, że jako kasjer czy nawet inżynier nie jesteśmy w stanie zarabiać kwot rzędu dwu- czy -czterokrotności średniej krajowej. W przypadku MLM nie ma takiego ograniczenia. Jeśli w odpowiedni sposób zbudujemy naszą strukturę nic nie jest w stanie ograniczyć wielkości naszego zysku.
Jakie produkty są sprzedawane w modelu MLM?
Należy zwrócić uwagę, że nie wszystkie produkty opłaca się sprzedawać w strukturach marketingu wielopoziomowego. Jak wcześniej zauważono, dotyczy to głównie sprzedaży produktów, których cena w dużej mierze zależy od środków poniesionych na dystrybucję i reklamę. Możemy do takich zaliczyć np. perfumy czy suplementy diety. Gwiazdy muzyki, czy znani sportowcy reklamujący tego typu produkty żądają ogromnych wynagrodzeń za promocję.
Dodatkowo dużym kosztem są punkty sprzedaży przy głównych ulicach miast, czy galeriach handlowych. To wszystko wliczone jest w cenę końcowego produktu. Drogie markowe perfumy wcale nie są kilkanaście razy droższe w produkcji od tych sprzedawanych przy użyciu marketingu wielopoziomowego. To koszty dystrybucji tak bardzo zwiększają cenę produktu.