Zasady bezpieczeństwa w biurach w trakcie pandemi Covid-19
Od kiedy koronawirus stał się poważnym zagrożeniem w Polsce, wielu pracowników biurowych wykonuje swoje obowiązki zdalnie. W trosce o bezpieczeństwo swoich pracowników firmy zdecydowały się zmienić zasady panujące w organizacjach i umożliwić pracownikom pracę z domowego zacisza. Jednak istnieje ogromna liczba pracowników, którzy muszą swoją pracę wykonywać w biurach, często mając kontakt z klientami i swoimi współpracowników. Wielu kierowników na początku Pandemii zadawała sobie pytanie jak odpowiednio przygotować się i ochronić swoich pracowników. W dzisiejszym artykule postaramy się podpowiedzieć, w jakie akcesoria wyposażyć swoje biuro, aby zapewnić maksimum bezpieczeństwa.
Dezynfekcja kluczem do walki z koronawirusem
W celu zapewniania maksimum bezpieczeństwa zarówno pracownikom jak i interesantom odwiedzającym Państwa biura, konieczne jest odpowiednie zorganizowanie dezynfekcji powierzchni. Warto zacząć od wyznaczenia osób odpowiedzialnych za systematyczną dezynfekcję powierzchni. Jeśli ten obowiązek będzie należał do zbyt dużej liczby pracowników, trudno będzie wymagać jego egzekwowania. Zacznijmy od stworzenia procedur pozwalających na określenie, które części biura powinny być dezynfekowane częściej niż pozostałe, jakimi środkami przeprowadzać dezynfekcję oraz jak często powinna ona być przeprowadzana. Niezmiernie ważne jest również wyposażenie osób odpowiedzialnych za sprzątanie w odpowiedni sprzęt i akcesoria. Maseczki jednorazowe, przyłbice oraz środki do dezynfekcji rąk to konieczność w dzisiejszych trudnych czasach.
Zacznijmy od tego, że zarówno pracownicy jak i klienci powinni posiadać dostęp do środków dezynfekujących do rąk. Każda osoba wchodząca do budynku, oczywiście poza tym, że powinna być wyposażona w maseczkę lub przyłbice, powinna również posiadać dostęp do środków dezynfekujących. Doskonale sprawdzają się bezdotykowe dozowniki do płynu do dezynfekcji rąk. Na rynku znajdziemy dozowniki łokciowe lub dozowniki wykorzystujące czujniki na podczerwień, dzięki czemu użytkownicy nie muszą dotykać elementów, które mogą być siedliskami wirusa. Dzięki wymiennym wkładom ich obsługa jest łatwa i nie wymaga dużo czasu.
Dodatkowo należy zapewnić odpowiednią odległość pomiędzy pracownikami, a także osobami przychodzącymi z zewnątrz. Poza rozwiązaniami logistycznymi jak umawianie się na określone godziny z interesantami należy zapewnić co najmniej 1,5-metrową odległość między osobami przebywającymi w biurze. Doskonałym rozwiązaniem są również osłony wykonane z materiału, jakim jest pleksi. Łatwe w dezynfekcji, lekkie i przezroczyste, doskonale sprawdzi się, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom jak również interesantom.
Jakie pomieszczenia najczęściej dezynfekować?
Wiele osób zastanawia się jakie pomieszczenia powinny być dezynfekowane w pierwszej kolejności? Czy częstotliwość dezynfekcji powinna być w każdym pomieszczeniu taka sama? Czy specyfika pracy biurowej połączonej z przyjmowaniem klientów wzmaga konieczność zorganizowania częstszych prac związanych z dezynfekcją?
Dezynfekcja miejsc najczęsciej odwiedzanych
Zacznijmy od określenia miejsc ogólnodostępnych zarówno dla pracowników jak i klientów czy interesantów. Takimi miejscami mogą być między innymi:
- klatki schodowe,
- hol,
- korytarze,
- recepcje,
- poczekalnie,
- pomieszczenia gdzie obsługiwani są klienci.
Szczególnie w takich miejscach konieczne jest planowanie częstych i regularnych akcji polegających na dezynfekcji wszelkiego rodzaju powierzchni, które mogą być często dotykane. Zaliczamy do nich między innymi klamki, blaty, poręcze, przyciski (np. przy windach). Przemywanie powierzchni płynami antybakteryjnymi o wysokim stężeniu alkoholu (m.in.) 60% powinno być mocno zintensyfikowane właśnie w takich miejscach.
Dezynfekcja wyposażenia biurowego
Wiele osób zapomina o tym, że również elementy wyposażenia pracowników powinny być dezynfekowane. Ma to szczególne znaczenie jeśli z jednego sprzętu korzysta więcej niż jedna osoba. Jeśli nawet korzysta z nich wyłącznie jedna osoba, to nie zwalnia nas to z konieczności dezynfekowania sprzętu. Myśląc o wyposażeniu biura, powinniśmy zwracać uwagę nie tylko na biurka krzesła czy akcesoria, ale również sprzęt elektroniczny. Wszelkiego rodzaju telefony, kserokopiarki, monitory czy klawiatury komputerowe są również miejscami, które mogą być siedliskami zarazków.
Dezynfekcja ogólnodostępnych toalet
Nie można zapominać, że zarówno pracownicy jak i petenci czy klienci naszego biura często korzystają z pomieszczenia, jakim jest toaleta. Jest to miejsce szczególnie ważne jeśli chodzi o dezynfekcje. Należy pamiętać nie tylko o czyszczeniu blatów, klamek czy samych toalet, ale również o dezynfekcji podajników na papier, podajników na mydło czy kranów. Każda powierzchnia powinna być czyszczona innymi materiałami, aby nie przenosić zarazków i bakterii, które są wszechobecne w każdej łazience. Dużym ułatwieniem jest zastosowanie bezdotykowych dozowników na mydło oraz dozowników na ręczniki papierowe wykorzystujące fotokomórkę. Organiczna to kontakt użytkowników toalety z elementami najczęściej dotykanymi przez użytkowników, a od ekip sprzątających wymaga jedynie wymiany jednorazowych wkładów i przetarcia powierzchni środkiem dezynfekującym.