Dropshipping – czy sklep bez zaplecza z towarem to dobry pomysł na biznes?

E-commerce jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się obszarem wymiany handlowej. Wśród milionów sklepów sprzedających w sieci przybywa podmiotów opierających własny biznes na logistycznym modelu dropshippingu. Czym jest dropshipping? Jakie są jego mocne i słabe strony? Czy warto inwestować w ten rodzaj działalności?

Dropshipping – zarabianie bez kapitału

Pojęcie dropshippingu określa model logistyczny stosowany w wymianie handlowej w ramach e-commerce, czyli sprzedaży dokonywanej online. Tradycyjne sklepy internetowe na wzór stacjonarnych najpierw zakupują towar u producenta lub dystrybutora, a następnie sprzedają go i dostarczają klientom. Przychodem z takiej działalności jest różnica między ceną hurtową i detaliczną. W modelu dropshippingu podmiot prowadzący sklep fizycznie nie nabywa towaru, który znajduje się w ofercie jego sklepu oraz nie zajmuje się pakowaniem i wysyłką. Sklep ma za zadanie pozyskać klientów i zebrać zamówienia, których realizatorem jest hurtownia. Właściciel sklepu nie musi nabywać i przechowywać towaru – płaci za niego dopiero wówczas, gdy hurtownia odprawi przesyłkę do klienta.

Dropshipping w dużym uproszczeniu polega na sprzedawaniu nieswojego towaru. W ograniczonym rozumieniu każde pośrednictwo handlowe jest dropshippingiem. Przychodem za pośrednictwo jest prowizja od ilości sprzedanego towaru. W przypadku modelu e-biznesu wynagrodzeniem jest marża, czyli różnica między ceną nabycia i sprzedaży towaru lub prowizja/procent od sprzedaży – forma rozliczenia zależy od rodzaju zawartej między sklepem a hurtownią umowy.

W modelu tradycyjnym łańcuch wzajemnych powiązań wygląda tak:
KLIENT – sklep – hurtownia – sklep – KLIENT

W dropshippingu kupowanie przebiega według schematu:
KLIENT – sklep – hurtownia – KLIENT

Towar „omija” sklep, nie ma go w nim w rozumieniu fizycznym. Niepotrzebne są pomieszczenia do składowania, regały, chłodnie, place manewrowe, drogi dojazdowe i inne elementy infrastruktury magazynowej. Relacje handlowe w dropshippingu zachodzą między kupującym a sklepem oraz między sklepem a hurtownią.

Zalety

Najmocniejszym argumentem przemawiającym za wyborem takiego modelu biznesu jest brak potrzeby inwestowania w powierzchnię magazynową.

Dropshipping sprawdza się w sklepach handlujących towarami wielkogabarytowymi, których transport i składowanie są bardzo trudne i kosztowne. Podmiot handlujący betonowymi profilami lub konstrukcjami stalowymi wykorzystujący metodę dropshippingu potrzebuje jedynie biurka, na którym stoi komputer za pośrednictwem którego zbierane są zamówienia oraz prezentowana jest oferta sklepu – towar oczekuje na wysyłkę w wielkich halach należących do producenta lub hurtowni.

Z tego modelu korzystają chętnie również drobni przedsiębiorcy prowadzący małe sklepy z niewielką ilością klientów. Dla takich podmiotów zamrażanie gotówki w otowarowanie jest sporym problemem.

Dropshipping to także wymarzony sposób sprzedaży dla tych, którzy chcą być właścicielami internetowego supermarketu – wielkiego sklepu z tysiącami pozycji. Taki market ograniczyć może jedynie wyobraźnia.

Brak przymusu zakupu określonej partii towaru przynosi korzyści wszędzie, choć zdecydowanie największe tam, gdzie znaczenie ma data przydatności do spożycia – odpowiedzialność za świeżość towaru wysokiej jakości spoczywa na hurtowni i to właśnie jej pracownicy muszą kontrolować zapasy pod względem terminu przydatności.

Wady

Handlowanie bez konieczności zakupu towaru ma też pewne niedogodności. Najpoważniejszą jest brak bezpośredniego nadzoru nad jakością i terminowością. Jakość rozumiana jest tu zarówno jako cecha towaru, jak i przesyłki – klienci, którzy otrzymają towar uszkodzony, w niewłaściwym rozmiarze, przeterminowany, niechlujnie zapakowany będą mieć pretensje do sklepu, a nie do hurtowni.

Pewne ryzyko niesie także brak aktualizacji danych i słaby przepływ informacji między hurtownią a sklepem. Może zdarzyć się, że klient zamówi towar, którego już nie ma na stanie hurtownia. Tylko bardzo dobra współpraca oraz użycie wysokiej jakości oprogramowania do integrowania kontrahentów daje gwarancje braku pomyłek w tym zakresie.

Wielkie hurtownie dropshippingowe mogą mieć problem z terminowością w okresach świątecznej kumulacji zakupowej – brak dostawy w terminie określonym w umowie z punktu widzenia klienta zawsze obciąża sklep, a nie hurtownię.
Specjaliści od wizerunku uważają, że dropshipping utrudnia branding, którego celem jest budowanie rozpoznawalności marki. Towar pakowany jest w hurtowni, która nie sygnuje przesyłek znakami sprzedawcy. W świadomości klienta marka sprzedawcy może zapisać się bardzo słabo lub w ogóle.

Jak rozpocząć działalność sklepu w tym modelu?

Podobnie jak w przypadku każdego biznesu najpierw potrzebne jest badanie potrzeb rynku, które doprowadzi do zdefiniowania grupy docelowej i wyboru asortymentu. Gdy już będziemy wiedzieć, czym chcemy handlować oraz kto to od nas kupi, czas nas wybór kontrahentów – hurtowni, z którymi sklep będzie współpracować.

Na ten wybór warto poświecić nieco więcej czasu i wysiłku. Liczą się nie tylko wysokie marże czy prowizje, ale także warunki sprzedaży, wśród których najważniejsza jest kwestia reklamacji i zwrotów. Bo choć dropshipping jest sprzedażą niewymagającą wcześniejszego zakupu i składowania towarów, to jednak na pewno zdarzą się zwroty i reklamacje. Jeśli niezadowoleni klienci odeślą nam kilka sztuk odzieży czy butów, to gdzieś je upchniemy. A co zrobimy z altanką ogrodową, drzwiami, oknami, basenem czy piaskownicą dla dzieci? Bez magazynu trudno będzie dalej prowadzić działalność. Aby uniknąć problemu znajdźmy kontrahentów, którzy przyjmują zwroty do swoich magazynów lub wybierzmy asortyment rzadko zwracany lub niezajmujący wiele miejsca.

Sklep dropshippingowy krok po kroku

Tworzenie sklepu działającego w modelu dropshippingu w uproszczeniu można zapisać w pięciu krokach:

  1. Wybór asortymentu.
  2. Zakup oprogramowania do sklepu.
    Tworzenie sklepu nie jest trudne, ale wymaga nieco wiedzy i umiejętności informatycznych. Można zakupić program lub licencję na oprogramowanie w modelu abonamentowym. Ten drugi sposób jest korzystny z punktu widzenia rozwoju technologii – nie musimy martwić się, że nasz program się zestarzeje, bo co jakiś czas na pewno będzie aktualizowany, a my skupimy się nie na technologicznym, a na handlowym aspekcie swojej działalności.
    W przypadku sklepów dropshippingowych warto pomyśleć o programach integrujących sklep z hurtownią. Taka integracja umożliwia automatyczne tworzenie oferty sklepu, aktualizację cen oraz informowanie o dostępności towaru w magazynie.
  3. Nawiązanie współpracy z kontrahentami.
  4. Kampania promocyjna sklepu.
    Na początku działalności jest konieczna – bez niej klienci nie dowiedzą się o naszym istnieniu. Najlepszym miejscem jest oczywiście Internet i wszystkie możliwe kanały informacyjne. Bardzo skuteczne jest prowadzenie promocji za pośrednictwem mediów społecznościowych.
  5. Sprzedaż
    To już będzie codzienność – pozyskiwanie klientów, przyjmowanie zamówień i należności, wysyłanie zamówień do hurtowni, rozliczanie się z hurtownią za zakupiony towar.

Dropshipping a podatki

Podmioty prowadzące sprzedaż internetową w modelu dropshippingu przy niewielkich dochodach nie muszą rejestrować działalności gospodarczej – taką możliwość dają przepisy „Konstytucji dla biznesu”. Nierejestrowanie firmy oraz niepłacenie składek ZUS możliwe jest wówczas, gdy miesięczny dochód nie przekracza 50% kwoty najniższego wynagrodzenia. Przekroczenie tej bariery jest tożsame z obowiązkiem rejestracji firmy ze wszystkimi skutkami fiskalnymi i biurokratycznymi.

Handlowców najczęściej interesują kwestie podatków – jak rozliczać się z urzędem skarbowym? Którą kwotę opodatkowujmy – tę którą wpłaca klient, czy inną? W dropshippingu naszym dochodem jest różnica między kwotą uiszczoną przez klienta, a naszą wpłatą dla hurtowni. Jeśli klient na konto sklepu przesyła 500 złotych za parę butów, a następnie my za te buty wnosimy w hurtowni opłatę w wysokości 400 złotych, to opodatkowaniu podlega różnica między tymi kwotami, czyli 100 złotych, które stanowią nasz dochód.

Dropshipping w 2020

Okres pandemii jest czasem prosperity dla e-commerce. Można ze znacznym prawdopodobieństwem przewidzieć, że taka forma sprzedaży będzie rozwijać się nadal. Optymistyczne prognozy wzrostu obrotów dotyczą niemal wszystkich branż – największej dynamiki można się spodziewać w handlu towarami spożywczymi i przemysłowymi codziennego użytku. Uruchomienie sklepu pracującego w oparciu o logistyczny model dropshippingu nie wymaga wysokich nakładów finansowych, a daje perspektywę na znaczne zyski obecnie i w przyszłości.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *